Husvagnar från Småland

Min personliga erfarenhet av husvagnar är blygsam och jag har inte planerat att den ska bli så mycket större. Som tur är finns det människor som tycker att tanken på husvagnssemester är betydligt mer lockande än jag själv tycker.

I den småländska staden Tenhult hittar vi företaget KABE som tillverkar husvagnar och husbilar. KABE grundades 1957 av Kurt Blomqvist och ägs fortfarande till majoriteten av familjen Blomqvist som sitter inne på 52,4% av kapitalet. Det motsvarar i runda slängar 680 miljoner kronor då börsvärdet är närmare 1,3 miljarder kronor. Jag uppskattar den här typen av ägarstruktur då familjen Blomqvist med största sannolikhet tänker långsiktigt i sitt engagemang.

Aktiekursen ligger på 143 kronor när det här inlägget skrivs. Det genererar P/E-talet 8,9. Jag tycker att det kan ses som billigt, vilket betyder att KABE uppfyller ett av mina kriterier. Nästa fråga är om det är ett bra bolag. Som tidigare nämnt gillar jag ägarstrukturen, men jag vill gärna se konkret att företaget är bra på att tjäna pengar.

Vinst per aktie

Vinst per aktie har varit i en stigande trend från 2014 till 2018 som du kan se i grafen ovan. Det ser lovande ut när aktiekursen under denna period knappt har ökat. Den 21 februari 2014 var aktiekursen 133 kronor, endast 7% under dagens aktiekurs. Det jag vill komma fram till är att vinsten har ökat kraftigt och aktiekursen har inte hängt med. Det innebär att aktien i mina ögon är undervärderad till dagens aktiekurs.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vem får aktier?

245 meter

Den sjunde apan