Vem får aktier?

För några veckor sen skrev jag om K-Fastigheter som skulle börsnoteras. Med fastighetsmogulen Erik Selin som storägare och styrelseordförande samt ett flertal starka ankarinvesterare förväntade jag mig en bra börsintroduktion för bolaget och jag tecknade mig för aktier. Dagen för börsintroduktion kom och det blev en fantastisk start. Aktiekursen vid teckning var 105 kronor och vid första handelsdagens slut var aktiekursen uppe på 163 kronor! Det motsvarar en uppgång på drygt 55%. Du som läser detta tänker kanske att det blev succé för min del men icke, jag fick nämligen inga aktier. Hur kommer det sig?

Inför varje börsintroduktion finns det ett tidsintervall på ett antal dagar där personer som är intresserade av bolaget kan teckna sig för aktier. Det kan ses som en bindande intresseanmälan. När teckningsperioden har tagit slut är det ytterligare en period innan första handelsdagen. Under den här perioden räknar de som är ansvariga för att ta hand om börsintroduktionen ut hur många som har anmält sitt intresse för aktien och fördelar ut aktierna som finns tillgängliga. Beroende på hur stort intresset är kommer aktien bli övertecknad, det vill säga att det finns ett större intresse än det finns aktier, eller undertecknad, det vill säga att det finns ett mindre intresse än det finns aktier.

I fallet med K-Fastigheter så fanns det 7,5 miljoner aktier tillgängliga för aktiekursen 105 kronor, vilket betyder att bolaget får in 788 miljoner kronor. Det fanns även övertilldelningsoption om 1,125 miljoner aktier, så om intresset visade sig bli stort skulle även dessa aktier erbjudas. Intresset blev väldigt mycket större ändå och börsintroduktionen blev kraftigt övertecknad. Resultatet blev att många av dem som hade anmält sitt intresse inte fick några aktier, däribland mig själv. De som lyckligtvis fick aktier hade en otrolig resa redan den första dagen.

Min tro på K-Fastigheter visade sig stämma och det var ett bra beslut att teckna sig för aktier. Att jag inte fick några var inget att göra något åt. Det är dock viktigt att förstå att det även finns börsintroduktioner som blir kraftigt undertecknade och att aktiekursen då ofta rasar på den första handelsdagen. Det gäller därför att välja sina börsintroduktioner med omsorg och tänka efter om man tror på bolaget, annars är det ingen idé att vara med.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

245 meter

Den sjunde apan