245 meter

I Göteborg byggs just nu Karlatornet. Det kommer bli Nordens högsta byggnad med sina 245 meter och 73 våningar. Tillträde beräknas till 2022, så det är några år kvar för dem som har köpt sina nya bostäder i tornet. Bakom bygget står företaget Serneke som det här inlägget kommer handla om.

Serneke grundades 2002 av Ola Serneke. Det är en koncern med affärsområdena bygg, anläggning, projektutveckling och fastighetsförvaltning. Serneke noterades på Stockholmsbörsen den 24 november 2016 till aktiekursen 110 kr och ett börsvärde strax under 2,6 miljarder. Jag kommer mycket väl ihåg det då jag själv köpte ett gäng aktier vid börsintroduktionen. Mitt eget innehav blev dock ganska kortvarigt. Idag är aktiekursen 53,1 kr vilket betyder att kursen och börsvärdet har mer än halverats sen introduktionen. Det börjar med andra ord bli riktigt billigt och en intressant möjlighet för att åter göra entré som aktieägare.

Serneke Group B
Aktiekurs = 53,1 kr
P/E-tal = 2,2
Rörelsemarginal = 8,1%
Avkastning på eget kapital = 24,8%
Direktavkastning = Ingen utdelning

När jag kollar på mina vanliga nyckeltal ser det orimligt billigt ut samtidigt som bolaget har bra lönsamhet. Som jag ser det är den stora risken här Karlatornet. Serneke är tungt investerade i bygget av tornet och jag skulle vilja påstå att bolaget står och faller med resultatet av det. Om Karlatornet går i hamn som ett lyckat projekt kan det bli en fantastisk resa för aktien. Om det däremot blir mindre lyckat kan aktien fortsätta den nedgångsresa som den har befunnit sig på sen börsintroduktionen.

Kommentarer

  1. Återstår att se om hissen går ända upp :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Vem får aktier?

Den sjunde apan