Electrolux ut Trelleborg in

Idag kom första bytet i portföljen sen bloggen startade! Det var Electrolux som fick lämna till förmån för Trelleborg. Hur kom det sig att det här bytet blev av? Jag skannar kontinuerligt aktiemarknaden och försöker hitta bolag som är mer köpvärda än dem som jag har i portföljen. Eftersom min devis är bra bolag till billiga priser kan jag tänka mig att byta ut mina befintliga bolag mot nya bolag som är antingen bättre eller billigare om inte båda.

Electrolux B
Aktiekurs = 260,1 kr
P/E-tal = 21,0
Rörelsemarginal = 3,9%
Avkastning på eget kapital = 16,5%
Direktavkastning = 3,3%

Trelleborg B
Aktiekurs = 165,0 kr
P/E-tal = 15,2
Rörelsemarginal = 11,9%
Avkastning på eget kapital = 9,0%
Direktavkastning = 2,9%

Som du kan se kostar Electrolux 21 gånger årsvinsten (P/E-talet) och Trelleborg kostar drygt 15 gånger årsvinsten. Det är stor skillnad och en avgörande faktor i beslutet att göra det här bytet. För min del kan ett högre P/E-tal vägas upp om bolaget är tillräckligt bra på att tjäna pengar. Trelleborg ger dock Electrolux storstryk när det kommer till rörelsemarginal, nästan 12% mot knappa 4%. Sen har Electrolux en bra avkastning på eget kapital vilket är ett nyckeltal jag uppskattar men det väger inte upp för priset. Direktavkastningen är hyfsat likvärdig och den lägger jag ingen vikt vid i det här fallet. Den sammanlagda bilden av dessa bolag gör att jag tycker att Trelleborg är mer köpvärd och därför värd att plocka in på bekostnad av Electrolux.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vem får aktier?

245 meter

Den sjunde apan