Våga byta bank

Svenskar byter partner oftare än de byter bank. Det kan verka som ett stort steg men det är egentligen inte särskilt svårt. Att byta bank alltså, att byta partner verkar betydligt mer besvärligt. Jag menar inte att du ska byta bank bara för skojs skull men om du kan tjäna på det borde du våga ta steget. Den främsta anledningen som jag ser det är att byta bank för att få lägre ränta på ditt bolån.

Har du inget bolån blir kanske inte det här inlägget överdrivet intressant. Men många av oss har bolån och kan tjäna en bra slant på att byta till en bank som erbjuder lägre ränta. Jag har själv nyligen bytt bank till Danske Bank som har ett erbjudande som jag vet kan vara intressant för fler. Danske Bank erbjuder 1,19% i ränta till alla som är medlemmar i ett fackförbund. Har du en lägre ränta än så säger jag grattis till dig, annars skulle jag rekommendera dig att byta bank.

Jag hade tidigare Länsförsäkringar som bank och när Riksbanken höjde räntan i december passade Länsförsäkringar på att göra det också. Min bolåneränta landade då på 1,67% vilket betyder att jag sparade 0,48 procentenheter på att byta bank. För mig som har ett bolån på knappt 2 miljoner blir det en besparing på cirka 9.000 kr per år. Det är enligt mig bra betalt för några timmars arbete att byta bank.

Förhoppningsvis har jag inspirerat dig att våga byta bank och hjälpt dig att göra en riktigt bra besparing. Nu när du har minskat dina utgifter har du möjlighet att investera mer!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vem får aktier?

Den sjunde apan

Följ förvaltarna