Investera i alfabetet

Google känner du säkert till som världens största sökmotor. Bolaget grundades 1998 av Larry Page och Sergey Brin och har som många andra giganter sitt huvudkontor i Silicon Valley. Redan 2003 upptog Språkrådet verbet googla i sin nyordslista för att söka på Google, men idag används det som synonymt med i stort sett alla typer av sökningar. 10 år senare tillkom även ordet ogooglebar. Känner du att du vill investera i detta enorma företag är det dock inte Google som du ska googla på. Det är nämligen noterat på börsen genom moderbolaget Alphabet Inc.

Alphabet Inc hittar du på den amerikanska teknikbörsen Nasdaq. En aktie kostar i dagsläget nästan 1.352 US dollar, vilket motsvarar närmare 12.628 kronor. Denna aktiekurs betyder att bolaget närmar sig ett marknadsvärde på 1 biljon US dollar. Det gäller dock att inte röra ihop med amerikanska billion som betyder miljard. Det är en hisnande summa och gör Alphabet Inc till ett av världens största noterade bolag.

Min devis är bra bolag till billiga priser. Jag tycker att Alphabet Inc är ett fantastiskt bolag, men särskilt billigt är det inte då P/E-talet är närmare 30. Då gäller det att värdera om det är tillräckligt bra för att investera i även om det är något dyrare än jag skulle föredra. Enligt senaste årsrapporten var omsättningen 116 miljarder US dollar, vilket är 26 miljarder mer än föregående år. Vinsten var 31 miljarder US dollar och det genererar en vinstmarginal närmare 27%. Det här är ett otroligt lönsamt bolag och jag tror att deras lönsamhet kommer fortsätta vara stark framöver.

Jag anser att Alphabet Inc är ett så bra bolag att jag vill vara delägare även om det är dyrare än bolag som jag brukar investera i. Googles etablerade position som marknadsledande sökmotor gör att det kommer bli otroligt svårt för något annat bolag att konkurrera och det borde göra att Google kommer fortsätta tjäna stora pengar framöver i deras monopolistiska ställning.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vem får aktier?

245 meter

Den sjunde apan